Funktionell rörelseanalys: för ökad prestation och minskad skaderisk

I oktober gick jag en utbildning i funktionell rörelseanalys med ”9+ screening batteri” som verktyg. 9+ screeningbatteriet är framtaget sjukgymnasterna på riksidrottsförbundets klinik på Bosön . Det är ett test med 14 olika övningar där man sammantaget får en bra bild över testpersonens rörlighet, stabilitet och kontroll i funktionella rörelser. Syftet med testet är att upptäcka svaga länkar och potentiella utvecklingsområden för att på sikt undvika skador och förbättra den idrottsliga prestationen. Du kan läsa mer om testet, bakgrund, utförande och se filmklipp på de olika övningarna etc här.

nioplusscreening

Testet är i första hand framtaget för att testa idrottare och för ett par veckor sedan var jag på ett läger med juniorlandslaget och testade samtliga simmare där. Alla hade något område där de skulle kunna bli ännu bättre och fick därför med sig några övningar hem. I januari, då vi ska på läger på Fuerteventura, ska vi göra testerna igen och se om vi har nått någon förbättring!

Även om testet som jag sa i första hand är framtaget för idrottare tror jag att det kan vara av lika stor nytta att testa motionärer. God stabilitet och rörlighet är nämligen en skyddande faktor mot skade- och smärtproblematik även för dem som inte tränar eller tävlar på elitnivå.

Jag tror att både idrottsvärlden och samhället i stort skulle kunna vinna på att jobba mer preventivt. Jag tror att man skulle kunna undvika tråkiga och långdragna rehabperioder, smärta och sjukskrivningar genom att redan från början tänka till en extra gång vad gäller allsidighet och gott tekniskt utförande. Självklart finns inga garantier, det är omöjligt att med säkerhet förutspå vad som kan komma att bli ett problem för individen, men troligtvis kan ändå en hel del göras. Det behöver inte vara svårare än att lägga in några ”prehab-övningar” i sin uppvärmning eller i avrundningen av ett pass om man vill hålla det kort (vilket en elitidrottare ofta vill eftersom redan många timmars träning läggs på det som är specifikt för sin idrott). Innan man har fått en skada eller problem med smärta i ett område kan de skadeförebyggande övningar till och med vara ganska tunga och utmanande, så till skillnad från en del rehabövningar som är nödvändiga i de första faserna efter en skada så kan man verkligen få känna att man tränar hårt samtidigt om det nu är det som lockar. Jag tror aldrig det har hänt att jag har gått från ett ”prehab-pass” och känt mig pigg och utvilad.

Jag har länge brunnit för det här med skadeförebyggande träning och under min simkarriär var jag noga med att ta hand om min kropp och jobba med mina svagheter. Därför känns det extra roligt för mig att nu få vara en del i Svenska Simförbundets satsning för prestationsökning och skademinskning och att få jobba med juniorlandslaget är inspirerande och ett ärofyllt och roligt uppdrag.

Jönköping 18 okt

Bild på hela juniorgänget från lägret i Jönköping för några veckor sedan. Jag lånade bilden från simförbundets sportchefs facebook-sida.

Om du har några frågor om 9+ screeningbatteriet eller är intresserad av att göra en rörelseanalys är du välkommen att höra av dig!

Ha en fin torsdag!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *